HearAndNow
Festival
Programma
2025
Concert 1: Oorsprong
Donderdag 6 maart 20:00 Vondelkerk
D. Howard - Symmetry voor twee violen
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard - viool)
J. Brahms - Intermezzo in A groot op. 118
(Vera Kooper - Piano)
M. Padding - Pianokwartet: Short histories on nothing
(Emma Roijackers - viool, Hannah Strijbos - altviool, Leonard Elschenbroich- cello, Vera Kooper - piano)
R. Wagner - Delen uit 'Tristan und Isolde' voor pianotrio
(Laura Rickard - viool, Rainer Crosett- cello, Vera Kooper - piano)
​
Pauze
​
R. Strauss - Pianokwartet in c klein op. 13
(Emma Roijackers - viool, Hanna Strijbos - altviool, Leonard Elschenbroich - cello, Vera Kooper - piano)
​
Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Passe- partout: 60-,
Het eerste concert begint daadwerkelijk bij het begin: Strauss die nog zijn eigen weg aan het zoeken was als componist. Werd hij meer beïnvloed door Brahms of Wagner? We laten het nauwelijks uitgevoerde maar meesterlijke vroege pianokwartet van Strauss horen.
Componisten, vroeg in hun ontwikkeling, zijn vaak nog zoekende. Hoe gaat dat bij componisten nu? We laten twee vroege werken van hedendaagse componisten Martijn Padding en de zeer jonge Dani Howard horen om dat te vergelijken.
Bij het tweede concert zitten we midden in de ontwikkeling van Strauss als componist en horen we muziek van hem zoals we dat van hem kennen, zonder compromis, vol energie en opwindend. Dat vraagt om een avontuurlijk concert vol verrassingen en onverwachte ensembleformaties zoals een première van de Nederlandse componist Geert van Keulen voor hoorntrio. Delen uit een van de meest geliefde werken van Strauss, Der Rosenkavalier, wordt uitgevoerd in een nog nooit eerder gehoorde bezetting van orgel, viool en hoorn. We werpen zo een nieuw licht op klassiekers en traditionele kamermuziekensembles.
Concert 2: Een nieuw licht
Vrijdag 7 maart 20:15
Orgelpark
​​​
Let op! Tickets zijn binnenkort verkrijgbaar via de website van het Orgelpark. Deze tickets maken geen deel uit van de Passe Partout.
R. Strauss - sonate voor viool en piano op. 18
(Shannon Lee- viool, Laurens de Man - piano)
G. van Keulen - Hoorn trio (première)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - piano)
​
pauze
​
M. Reger - Phantasie und Fugue op. 135b voor orgel (opgedragen aan R. Strauss)
(Laurens de Man - orgel)
R. Strauss - Delen uit 'Der Rosenkavalier' (door Laurens de Man gearrangeerd voor viool, hoorn en orgel)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - orgel)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Passe- partout: 60-,
Masterclass
Zaterdag 8 maart 14:00-15:00 Vondelkerk
Cellist Rainer Crosett geeft twee jonge talenten een masterclass van een half uur.
Jongeren t/m 30 betalen alleen reserveringskosten van 1 euro.
Meer informatie over de artiesten klik hier.
Standaard ticket: 7,50-,
Jongeren tm 30 jaar: 1-,
Passe-partout: 60-,
Het derde concert heeft een thema waar veel componisten door zijn geïnspireerd: hoop en wanhoop. Componisten die met hun muziek reageren op spanningen en heftige gebeurtenissen in de wereld. We horen dat het in de muziek nooit alleen gaat om de donkere kant, er is altijd ook de hoop te horen die licht brengt in de muziek. De componisten van deze concerten laten dit op hele uiteenlopende manieren horen. De hedendaagse componist Vasks door de puurheid van simpele melodieën en etherische klanken. De recent overleden George Crumb schreef 'Black Angels' en maakt indruk met de ensemble formatie waarin een klassiek strijkkwartet ook slagwerk moet spelen, zoals gongen, gevulde wijnglazen en meer om met buiten klassieke effecten de muziek te versterken en grenzen van klassieke musici te verleggen.
Concert 3: Angels
Zaterdag 8 maart 20:00
Vondelkerk
​​​​
G. Crumb - 'Black Angels' voor strijkkwartet en percussie
(Emma Roijackers - viool, Shannon Lee - viool, Liselot Blomaard -alvtiool, Rainer Crosett - cello)
P. Vasks - 'Lonely Angel' voor Solo viool en strijkorkest
(Laura Rickard - Solo viool, Leonard Elschenbroich- dirigent, Orkest: Shannon Lee, Emma Roijackers, Liselot Blomaard, Hannah Strijbos, Rainer Crosett, Zoey Dorr, Lucia Matteo Calvo). ​
​
pauze
​
R. Strauss - 'Metamorphosen' voor septet
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard- viool, Hannah Strijbos - altviool, Liselot Blomaard - altviool, Leonard Elschenbroich - cello, Rainer Crosett. cello, Lucia Matteo Calvo- contrabas)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Passe- partout: 60-,
Concert 4: Festival Finale
Zondag 9 maart 17:00
Vondelkerk
​​​​
R. Strauss - sextet uit Capriccio op 85
(Emma Roijackers - viool, Laura Rickard - viool, Hannah Strijbos - altviool, Liselot Blomaard - altviool, Anastasia Feruleva - cello, Rainer Crosett- cello)
B. Bartók - strijkkwartet nr. 1 in a klein
(Shannon Lee - viool, Laura Rickard - viool, Hannah Strijbos - altviool, Rainer Crosett - cello)​
​
pauze
​
M. Wantenaar - octet voor strijkers
((Shannon Lee - viool, Laura Rickard - viool, Iris van Nuland - viool, Emma Roijackers - viool, Liselot Blomaard - altviool, Hannah Strijbos - altviool, Rainer Crosett - cello, Anastasias Feruleva - cello)
R. Strauss - Vier letzte Lieder (voor trio en zang)
(Emma Roijackers - viool, Mees Vos - hoorn, Laurens de Man - piano, Lotte Bets Dean- zang)
​​
​Meer informatie over de artiesten klik hier.
​
Standaard ticket: 25-,
Jongeren t/m 30 jaar: 10-,
Passe- partout: 60-,
Bij concert 4 maken we een stap richting het nu. We horen verschuivingen in de muziek. De muziek van Strauss wordt experimenteler en ook dieper van betekenis. In het laatste concert blikken we vooruit op de toekomst. Met het eerste strijkkwartet van Bartók, die in zijn jonge jaren door Strauss geïnspireerd was, horen we muziek die na Strauss kwam en de muzikale ontwikkeling voortzet. Met het Octet van de jonge hedendaagse componist Mathilde Wantenaar horen we muziek van nu. En als afsluiting is geen stuk gepaster dan de Vier Letzte Lieder die Strauss schreef aan het einde van zijn leven. Dit werk straalt een gevoel van kalmte en acceptatie uit contrasteert zo met alle opwinding en opstandigheid van de laat- romantiek.