top of page

HearAndNow
afgelopen projecten

2024:

HearAndNow Kamermuziek
Festival: Schönberg

----

HearAndNow
Summer Concert

 

De componist die centraal stond bij de programmering voor het kamermuziekfestival 2024, was Arnold Schönberg. Een componist die voor zijn tijd uitdagend klinkende muziek schreef en zelfs nu nog in veel werken erg modern klinkt en daarom mooi vergelijkbaar is met muziek van nu. Zijn leven als componist gaf  een prachtig palet aan mogelijkheden om veel verschillende hedendaagse stukken te programmeren.

De bedoeling was dat de hedendaagse werken iedereen zouden aanspreken, en dat lukte! Muziekstukken met een lichter karakter combineerden we met composities die het publiek wat meer uitdagen. Het contrast werd opgezocht tussen felle werken en lichtere werken. Deze contrasten hoor je namelijk ook in Schönberg’s muziek. Bijvoorbeeld tussen zijn zeer romantische ‘Verklärte Nacht’ en zijn atonaal klinkende ‘Fantasie’ voor viool en piano. Dit is variatie die bij hedendaagse componisten ook voorkomt. En dat was zeker te horen in avontuurlijk muziek van Joey Roukens en Martijn Padding, de absurdistische en uitdagende muziek van Jon Rose, de veelzijdigheid van Mathilde Wantenaar en poëtische muziek van Karmit Fadael.

 

                               ----------------------------------------------------------

Het HearAndNow Summer Concert werd georganiseerd om onze sponsors uit te kunnen nodigen voor een extra concert en om het programma voor het HearAndNow Kamermuziekfestival 2025 te lanceren!

2023:

HearAndNow:
De Bartók Salon

Het eerste project van HearAndNow was ontstaan door de fascinatie voor een van de grootste vernieuwers in de muziek van de 20e eeuw: Béla Bartók. Voor deze concerten legden we de nadruk op het persoonlijke verhaal van Bartók, omdat hij niet altijd goed wordt begrepen door een groot deel van het concertpubliek en meer aandacht verdient. De hedendaagse stukken die we programmeerden voor deze concerten klonken vaak muzikaal romantischer of structureel lichter dan de stukken van Bartók en waren dus voor het publiek toegankelijker. Daardoor kreeg de term ‘hedendaagse muziek’ opeens een veel lichtere lading en dit had een verrassend effect op het publiek. Als je op deze manier muziekstukken combineert, geef je mensen de kans om bepaalde genres zoals hedendaagse muziek in een ander licht te zien. Wat blijkt: nieuwe muziek is niet altijd ingewikkelder dan muziek uit midden 20e eeuw, maar kan in sommige gevallen juist verlichting geven in een programma. Dit was een ontdekking en daaruit ontstond de organisatie HearAndNow en daarmee veel plannen voor toekomstige festivaledities. 

bottom of page